Tävla med Billinge!
 Vinn en skön fest
 Hitta din drömsemester




Klicka på mig.
MÅNDAG DEC 31 Dagens namn är Sylvester, ett löjeväckande irländskt namn som betyder ungefär vad det låter som. Önska               

- HEM
- NYHETER
- REKLAM
- SPEL
- TESTER
- LADDA NER
- INSÄNDARE
- OM SPERMAHAREN

- AJ AJ-MANNEN
- BENGT GRANLUND
- BON APETIT
- DR HANKE
- ENSAMSEGLAREN
- KULT KORNER
- LARS BRUNDIN
- LINDGRENS
- NILEIT
- OPTIKER BERGLUND
- VI 3

Spermaharen släcker ner..








Kocklandslagets
Självmordssekt


Spermaharens
seismograf


Flacos muckardagbok.


Saker till din dator.


Kolla in våra spel.


Optik på nätet!


Ögongymnastik.




TEXTILKÅT av Fredrik Strage (Atlas Förlag)
Textilkåt är boken om svensk form. Den handlar om äldre, textilkåta människor. Några av dem formger jättemycket textil, andra går på socialbidrag, några av dem har just kluddat ner sina första mönster på en servett, andra försöker göra comeback, några av dem drömmer mest om sex och lyx. På 368 sidor intervjuas Ingela Håkansson, Tom Hedqvist, Birgitta Hahn, Susanne Lindell, Inez Svensson, Tage Möller, Lotta Hageman, Britt-Marie Kristoffersson, Carl Johan De Geer och Gunilla Axén. Alla är eller har de varit medlemmar i 10-gruppen.

Du kommer aldrig att känna på ett svenskt tyg på samma sätt igen.


Förord av Ingela Håkansson
Första gången jag såg Fredrik Strage var när han sågade mitt debutmönster i tv-programmet "Reform". Han sade att han tyckte att alla mina mönster var korkade.

Det där ska han dö för, tänkte jag, och memorerade hans hårda ord i min skalle. Sedan dök vi på varandra ute i svängen och det hela slutade med att jag tog strypgrepp på honom och tryckte upp honom mot väggen. Ryktena gick och det var allt från "Formgivare sänkte en journalist" till "blodet forsade över hela Sosta". Han kom lindrigt undan den jäveln!

I dag har Fredrik erkänt sina otroliga misstolkningar och vill gärna vara en i gänget. Som Birgitta Hahn sa: "Ska den där jäveln komma och göra sig känd och förmögen på vår kultur genom en jävla bok? Han vet ju ingenting om form!"

För trettio år sedan blev jag helt galen varje gång jag såg godkänd svensk form. Vi pratade om att starta svensk form-grupp på ett trevligt kontor vid Karlaplan, men det var jävligt svårt på den tiden eftersom vi bara hade ett fåtal formgivare att välja bland. I dag, med dagens utbud, skulle vi kunna öppna sådana där trevliga kontor en gång i veckan utan att få torsk.

Jag vet inte riktigt hur jag känner för form-grejen i dag, men jag fattar ju vad vi satte igång. Och det sedan var jag, genom det där svartvita mönstret med runda krumelurer, eller om det var Britt-Marie Kristoffersons ungefär likadana svartvita mönster med något slags runda krumelurer på, är kanske oväsentligt. Det som betyder något för mig är att vi har breddat scenen och att vi ska fortsätta utveckla den. Intrigerna är många och avundsjukan är stor hos de flesta, fast vi håller ändå ihop på något konstigt sätt. Till er som precis slagit upp första sidan: Mycket nöje!

Ingela Håkansson, 10-gruppen, Götgatan, januari 2001


Utdrag ur "Textilkåt"

Kapitel 3: "Du kommer aldrig att bli formgivare om du boffar hårspray på ABA Kopiering".

Tom Hedquist värmer en bit hasch med en tändare. Han talar snabbt, snabbt. Tystnar för att slicka papperet och rullar jointen.
- My everyday life ain´t nuthin´but a hustle, säger han.

Toms mor kom från Kristineberg och beundrade Gunnar Asplunds arkitektur. Hans far kom från Malmö, lyssnade på Astrud Gilberto och uppskattade Cecil Beaton.
- När pappa var sexton rymde han hemifrån, luffade runt i Europa och hamnade hos en AD-assistent i Paris. Han fick ligga med henne mot att han inredde hennes lägenhet.

Nio månader sernare födde de en son, Tom. Men föräldrarna skilde sig redan när Tom var liten. 1968 flyttade Tom och hans mor, Aina Hedquist, till Nybrogatan, ett område som byggdes i mitten av 1800-talet för att locka människor med pengar till Stockholm.

På Östra Real började Tom umgås med äldre killar som drack folköl, rökte hasch och hade glaskrig inne på Fältöversten. Han slutade gå till skolan.
- Jag satt mest hemma, rökte och formgav med mina homies, säger Tom. Jag kallade mig Cracky, minns han. Det lät coolt.

Tom formgav först bara enklare saker; "visitkort, brevhuvuden och sånt". Men det tog inte lång tid innan han gick över till tyngre grejer.
- Jag började rita mina egna mönster, det var så jag träffade Britt-Marie och Gunilla. De var ju de enda i mitt plugg som hade varit nere med textil från dag ett, men de snackade man liksom inte med. De höll sig för sig själva. Men sågs man på typ Beckmans slututställning så nuddade vi ju till varann.

När vi stannar utanför McDonalds får Tom skriva autografer till ett dussin barn. De sträcker fram sina servetter, anteckningsblock och tuggummipapper till Tom som ritar sin egendomliga signatur; en vattenskalle, med väldigt små ögon och ett litet streck till mun. - Så känner jag mig, säger Tom medan han tuggar på sin McFeast.
Han sneglar mot en grupp äldre resenärer som klivit av sin buss på gatan utanför.
- Kolla, viskar han. De ser verkligen efterblivna ut på landet.

Det är inte lätt att intervjua medlemmarna i 10-gruppen, i synnerhet inte Tom. När jag träffar honom några dagar senare på nyöppnade restaurangen Spring på Karlavägen är han aspackad och kallar designbyrån Acne "ett gäng horor med samma kärleksfulla syn på livet".
- Det allra viktigaste när man formger är att hålla limmet och sinnet fokuserat, säger han. Många strävar efter en slags mysig "vi"-känsla i svensk textil.. Men det är en kultur som aldrig riktigt haft ett riktigt "vi". Textil bygger ju på att man inte klarar av att vara vänner utan börja battla varandra. Allt annat är lögn.

Formgivning handlar om så mycket mer än design och textil är ett sätt att leva. Svensk textil har gett oss en ny vokabulär. Formgivare älskar konsonanter. Och de använder gärna ordet "grym" istället för "bra".
- Jag tror jag talar för alla i 10-gruppen när jag säger att svensk textil år handlar djävligt mycket om sex, säger han innan vi skiljs.

Boken finns i handeln i slutet på månaden.


© Spermaharen AB 2001. I samarbete med Jarowskij Media.Ansvarig utgivare & redaktion